
Koronavirüs Günlerinde Eğitim: Çocuklar Evde Çok mu Sıkılıyor?
Çocuklar bir sabah uyandılar ve hafta içi olmasına rağmen okulun tatil olduğunu öğrendiler, mutlu bir gün geçirip uyudular. Çocuklar ertesi gün uyandılar ve iş saati olmasına rağmen anne ve babalarının evde olduğunu gördüler, sevindiler tekrar mutlu bir gün geçirip uyudular. Çocuklar bir sabah yine uyandılar ve dışarı çıkamayacaklarını öğrendiler, biraz üzüldüler ve köşeye geçip renkli kalemlerle #evdekal gökkuşağını çizip cama astılar ve uyudular.
Çocuklar birkaç gün sonra bir sabah yine uyandılar ve aileleri onlara televizyondan farklı bir kanal açtı, yeni öğretmenlerini tanıtıp işlerine döndü. Çocuklar şaşkındılar çünkü bu sınıfta kimse yoktu. Çocuklar yine uyudular ama bu kez ertesi gün için tedirgindiler.

Uyuduk uyandık ve çok şey değişti diyen çocukların tedirginliklerini, ailelerin endişelerini ve öğretmenlerin korkularını hissetmemek mümkün değil. Çocuklar, gelişim çağlarında olduklarından dolayı toplumun bu süreçte en çok etkilenen bireyleri konumundalar.
Türkiye’de okullardaki 18 milyon öğrenci ile rehabilitasyon merkezlerinde eğitim alan engelli 388 bin çocuk şu anda zorunlu olarak evlerinde kalıyor. Üstelik 4- 10 yaş grubundaki çocuk sayısı okul öncesindeki 1.1 milyon ve ilkokulda okuyan 10.6 milyon öğrenciyle birlikte 12,3 milyon. Bu kritik yaş grubundaki çocuklar tek başlarına eğitim almakta zorlanırken sürekli olarak aileye ihtiyaç duyacaklar.(1)
Bizler de bu kriz sürecinde başta çocuklar olmak üzere aileler ve öğretmenler için nasıl kolaylaştırıcı yöntem, öneri veya paylaşımlarda bulunabileceğimizi düşündük ve kapsamlı bir rehber hazırlamaya karar verdik. Bu içerikte çocukların fiziksel, ruhsal ve zihinsel gelişimlerini nasıl destekleyebileceğinize dair etkinlik, öneri ve platformlar hakkında bilgi sahibi olurken aile olarak veya öğretmen olarak bu süreçte nasıl konumlanabileceğinizi daha iyi anlayabileceksiniz.
Unutmayın, yalnız değilsiniz ve bu kriz dönemini “yeni eğitim sistemini” beraber öğrenmiş olarak atlatırken geleceğin eğitim modellerini hayatımızda deneyimlemeyi de başarmış olacağız.

FARK ET : Aile, Öğretmen
Çocuğun ruhsal durumunu fark et, ona ulaş ve yalnız olmadığını söyle…
“Sizlerin ebeveyn olarak salgın karşısında sergilediğiniz tutum ve davranışlarınız çocuğunuzun davranışlarına ve duygusuna rehber olacaktır.”Klinik Psikolog Begüm Kaplan
Psikologlara göre yüzyılda bir gerçekleşen salgın gibi kriz dönemlerinde kişilerin yaşadığı korku, kaygı gibi endişeleri çocukların da yaşaması olağan ve saklanmaması gereken bir durum. Bu dönemlerde çocukların gözlemlenmesi ve sorularına doğru ve samimi cevaplar verilmesi gerekiyor. Çocukların kendilerini güvende hissetmeye ihtiyaçları var, hepimiz gibi.
Çocuklara corona virüsünün uygun bir dille anlatılması gerektiği konusunda herkes hemfikir, ancak bunu anlatmak aileler ve öğretmenler için zor olabiliyor. Bu yüzden bizim önerimiz çocukların sevebileceği ilgi çekici illüstrasyonlarla durumu kolaylaştırmak. Bu ihtiyacın bilincinde olan belgeselci Batu Akyol psikologlarla birlikte çocuklar için corona virüsünü anlatan bir illüstrasyon serisi hazırladı, kendi kızı için yaptığı bu çalışmanın tüm çocuklara ulaşması için de herkesle paylaştı.
Siz de bu içerikten faydalanarak çocuğunuza coronayı anlatabilirsiniz.
Global Child EMDR ise koronavirüsünü çocuklara anlatırken aktiviteler yapıp oyunlar oynayabileceğiniz güzel bir doküman hazırladı, bu sayede çocuklar korkmadan bu virüsü öğrenirken eğlenme imkanı da bulacaklar. Lütfen güzel bir anlatı için önce bu dosyayı inceleyin.
“Güçlü bir nedeni olan herkes, her türlü ‘nasıl’a katlanabilir” Viktor Frankl
Önemsiyoruz.org çocukların ruh sağlığını desteklemek amacıyla Uzm. Psk. Dan. Sevde Barış Şahbudak’ın hazırladığı, Sima Ertem’in görseller ile desteklediği bir video hazırladı. İzlemenizi öneririz.
Çocuklara bu sürecin doğru bir şekilde aktarılması ve ardından da psikolojik durumlarının iyileştirilmesi için birlikte dizi, film izleyebileceğiniz zamanlar yaratmanız çok değerli, çocukların farklı hikayeler dinleyerek farklı dünyalara yolculuk yapması hayal güçlerini geliştirirken yaratıcılıklarını tetikleyecek. Sinema gecelerinizde çarşaf ve yastıklarla kamp havası yaratabilir, led ışıklarla keyifli bir atmosfer yaratabilirsiniz, yanında bir de mısır patlatırsanız çocukların keyfine diyecek yok…
Sinema Geceleriniz için Seçtiğimiz Diziler ve Filmler

Film gecelerine değinmişken Stüdyo Ghibli’nin kurucusu Oscar ödüllü ünlü yönetmen Hayao Miyazaki’den bahsetmeden olmaz. Anime filmleriyle tanınan Miyazaki, toplumsal cinsiyet kalıplarına karşı takındığı tavırla erkek kahramanlar yerine kız çocuklarının ve kadınların ana karakter veya kahraman olduğu eşsiz filmler üretiyor, aileyle beraber izlenebilen bu filmlerde hikayeler hem çok gerçekçi hem üstün hayal gücüne sahip. Miyazaki’nin tüm filmlerine bu listede yer vermeye çalıştık. İyi seyirler!
Prenses Kaguya Masalı: Yaşlı bir çiftin ormanda buldukları sihirli bir bebeği büyütme macerası.
Aşırıcılar: İnsanların evlerinde yaşayan minik insanların macera dolu öyküsü.
Küçük Deniz Kızı Ponyo: Hayali insan olmak olan bir japon balığının öyküsü.
Ruhların Kaçışı: Ruhların dünyasına düşen bir kızın maceraları.
Komşum Totoro: Yeni bir eve taşınan iki kız kardeşin Totoro adını verdikleri komşularıyla hikayeleri.
Yürüyen Şato: Sürekli hareket eden bir şato ve bir araya gelen farklı zamanlar, hayatınının gizemini çözen bir kadın.
Gökteki Kale: Gökyüzündeki Laputa isimli şehire ulaşmaya ve orayı kurtarmaya çalışan iki arkadaşın öyküsü.
Küçük Cadı Kiki: Bir şehirde tek başına bir sene yaşayıp cadılık sınavını geçmeye çalışan kızın maceraları.
Kırmızı kaplumbağa: Diyalogların olmadığı bu eşsiz filmde adaya düşen bir adamın kırmızı bir kaplumbağa ile değişen hayatı anlatılıyor.
Yeşilin Kızı Anne: Yetimhaneden evlat edinilen kırmızı saçlı bir kızın hayata bakış açısı ve enerjisiyle dolu dolu bir hikaye. (Lütfen anime versiyonunu izleyiniz.)
Kurt Çocuklar: Tanıştığı adamın kurt adam olduğunu öğrenen bir kadın ve tek başına büyütmek zorunda kaldığı 2 kurt çocuğun hikayesi.
Doraemon: Gelecekten gelen bir robot kedi ve Nobita isimli çocuğun maceraları.
Jumanji: Kardeşler evde bir oyun bulur ve oynamaya başladıklarında kendilerini oyunun içinde bulurlar.
Uçan Kaz: Uçabilen bir kaz ve küçülmüş bir çocuk olan Nils’in maceraları.
Makas Eller: Bir mucit insan yaratmaya çalışır ancak elleri bitiremeden ölür, makas elleriyle yaşamaya devam edem Edward’ın öyküsü.
Charlie’nin Çikolata Fabrikası: Çikolata fabrikası olan Willy Wonka bir varis bulmak için beş çocuk seçer ve bir yarışma düzenler, macera dolu bir serüven başlar.
Oyuncak Hikayesi: insanlar yokken hareket edebilen oyuncakların hikayesi.
Neşeli Ayaklar: diğer penguenlerin aksine sesi kötü olup şarkı söyleyemeyen Mumble’ın yeteneği dans etmektir.
Vol-i : Çöplerle dolu dünyayı temizlemeye çalışan vol-i isimli robotun maceraları.
Yerdeki Yıldızlar: Bir öğretmen sayesinde hayatı tamamen değişen disleksi bir çocuğun hayatı.
Rüzgarı Dizginleyen Çocuk: Afrikalı bir çocuğun kitaplardan öğrendikleriyle halkının hayatını kurtaran bir mühendise dönüşümü hikayesi.
Alvin ve Sincaplar, Kayıp Balık Nemo, Buz devri, Cedric, Heidi gibi diğer bilinen filmleri de listenize eklemenizi öneririz.
Öğretmenler için öneri filmleri merak ediyorsanız bu listeye göz atmanızı tavsiye ederiz.
Şimdi de başka bir yolculuğun yapı taşlarını sıralıyoruz:
KİTAPLAR
Çocukların özellikle bu dönemde düzenli okuma alışkanlığı kazanmaları çok faydalı olacaktır, bu sayede bunu tüm hayatlarına uygulama imkanı bulabilirler. Barış Özcan’ın zinciri kırma tablosunu çıktı alıp odasına asabilir, her gün 30–45 dk gibi bir zaman aralığında kitap okumayı hedeflediğinde ve gerçekleştirdiğinde o tarihe bir yıldız atabilirsiniz. Bu sayede çocuklar kitaplardan oluşmuş bir yıldız yolu yaratabilirler kendi dünyalarında. Tekniği öğrenmek ve uygulamak isterseniz aşağıda yer alan Barış Özcan’ın videosuna göz atın, bu linke tıklayarak da zinciri kırma posterine ulaşabilirsiniz.
Çocuklarınızı, kitaplara güvenerek başka diyarlara usulca bırakın…
Heybemden Masallar’ın üreticisi masal anlatıcısı Fatma Geçer Devrim’in yorumladığı masal kitapları başta olmak üzere çocuklarınıza uygun, güzel çocuk kitabı tavsiyelerimizi iletiyoruz.
- Ayı Olmayan Ayı — Frank Tashlin
“Yaratılışı gereği kış uykusuna yatan bir ayının ormandaki evinin tam da üzerine kendini insan zannedenler tarafından bir fabrika yapılır. Ayı uyanınca , fabrikanın tam ortasında kaldığını görür de inanamaz. Daha da korkunç olanı, kimsenin onun ayı olduğuna inanmamasıdır. Çünkü eğer ayı olsaydı, ya sirkte ya hayvanat bahçesinde olmalıydı. Ustabaşı, genel müdür, yardımcı başkan yardımcısının yardımcısı, yardımcı başkan yardımcısı, başkan yardımcısı, başkan hatta sirkteki ve hayvanat bahçesindeki ayılar bile onun ayı olduğuna inanmaz. Onun, traş olması gereken ve kürk palto giymiş budala adamın teki olduğunda hemfikirdiler. Herkes aynı şeyi söylediğinden bir süre sonra ayı da bu durumu kabullendi. Fabrikada kendine verilen işi, kışa kadar yaptı. Kış gelince fabrikadakiler tatile gitti ve ayı yalnız kalınca “madem ayı değilim kış uykusuna yatamam” diye düşündü. Böyle düşündü düşünmesine ama ne yapacağını da bilemedi. O kadar çok üşüdü ki sonunda evine gidip uykuya daldı…”
- Hayır Burası Orman Değil — İsern-Rocio Bonilla
“Öz bakım becerilerini yapmamaya kadar pek çok konuda “hayır” diyen kahramanımız, annesinin “Odan ormana gibi” demesiyle bir rüya görür veeeee…”
- İyi Kalpli Küçük Tavşan — Michael Escoffier
“Ormanda oynayan tavşan acıkınca bir havuç bulur. Yemek ister. O da ne? Bu aslında kurdun tuzağıdır. Kurt, bu tavşanı da alır ve kandırıp, hapse, köle gibi çalıştırdığı diğer tavşanların yanına götürür. Durumun kendisi zaten ağırdır da asıl iyi yürekli tavşana dokunan, diğer tavşan arkadaşlarının tuzaklarını hazırlamak zorunda kalmasıdır. Düzenin bozulamayacağını düşünen diğer tavşanlar, denileni yapar. Fakat her şeyin sonun elbet gelir, devran değişir ve o son bir küçük hareketle başlar. Kıvılcımı ateşleyen, İyi kalpli küçük tavşan olur veeeee….”
- Kiraz Ağacı ile Aramızdaki Mesafe — Paola Peretti
“Kahramanımız 10 yaşında ve her geçen gün kör olmaya bir adım daha yaklaşan küçük bir kız. Kitapta bu duruma alışmayla ilgili küçük kızın yaşadıkları anlatılmış. “Bir süre sonra göremeyeceksiniz!” deseler, siz ne yapardınız? Ve her geçen an bunu hissetseniz. Size iyi gelen bir büyükle yaşadıklarınızdan yola çıkarak çözüm bulmak, yapabileceklerim listesi hazırlamak ya da en sevdiğiniz ağaçta yaşamaya karar vermek… Kahramanımız bunları deniyor. Yazar, 10 yaşında bir çocuğun sorularını ve durumunu, yaşına göre anlamaya çalışmasını çok iyi ve içten bir anlatımla bize sunuyor. 9 yaş ve üzeri herkese tavsiye ederim.”


- Kumkurdu — Asa Lind
- Mutlu Prens — Oscar Wilde
- Küçük Prens — Antoine de Saint-Exupéry
- Küçük Kara Balık — Samed Behrengi
- Sadako ve Kağıttan Bin Turna Kuşu — Eleanor Coerr
- Charlie’nin Çikolata Fabrikası — Roald Dahl
- Asi Kızlara Uykudan Önce Masallar — Francesca Cavallo
- Momo — Michael Ende
Bir kutu kitap sitesinden de çocuklar için uygun kitap kutularını bulabilirsiniz.
Velilere Bir Öneri:
Bağırmayan Anne Baba Olmak — Hal Edward Runkel
“Bu kitaptaki ilk fikir şu: Çocuklar için yapabileceğiniz en iyi şey kendinize odaklanmayı öğrenmek. Öncelikle ‘çocuklarımdan sorumluyum’ yaklaşımının ağırlığından kurtulmakla başlayın. Kitabın geri kalanında , odağımızı ‘çocuklarımıza karşı’ sorumluluklarımıza çevireceğiz.” diyor “Bağırmayan Anne Baba Olmak” kitabında………… …..”-den” halinden “-e” haline geçişin hayata bakış açımı değiştirmesi ayrıca üzerinde durulmaya değer bir farkındalık oluşturdu. Çok farklı platformlarda karşıma çıkan kitaba, itiraf ediyorum, biraz önyargılıydım. Okumaya başlar başlamaz yıkıldı.”
Öğrenme Tasarımları’nın da veliler için güzel bir içeriği var:
KATIL: Çocuk, Aile, Öğretmen
Çocukların ruhsal durumunu dengeli ve normal hayata uygun hale gelmesi için gerekli çalışmaların yapılmasının ardından ise sırada fiziksel ve zihinsel durumlarının iyi hale gelmesi için yapılması gerekenler var. Evde kalma sürecinde çocukların günlük rutinleri aksayabiliyor, uyku ve beslenme düzenleri değişebiliyor. Bu nedenle ailelerin ve öğretmenlerin desteği ile düzenli rutinler oluşturmak çok önemli. Çocukların günlük rutinleri ve zaman yönetimi kazanımları için Milli Eğitim Bakanlığının hazırladığı örnek programa aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz. Bu programda çocukların eğitim aldığı EBA TV saatlerine, uyku saatlerinden ders tekrarı zamanlarına kadar genel rutinleri için uygun bir program yer alıyor.
Rutinler ve Egzersizler
Çocukların okul zamanında olduğu gibi belli bir saate uyanması, pijamalarını değiştirmesi, kahvaltı edip sessiz bir ortamda dersine başlaması okul rutinlerini kaybetmemesi için uygulanabilir bir yöntem. Bunun dışında çocukların günlük işlere yardım etmesi, yatağını ve odasını toplaması, sofra kurulması gibi küçük işlere yardım etmesini isteyebilirsiniz. Sorumluluk bilinci kazanması için bitkileri sulama, sokak hayvanları için su veya yiyecek kabı hazırlama gibi görevler verebilirsiniz.
Çocuklar evde yeterince hareket edemeyebiliyor bu nedenle egzersiz, yoga, dans gibi aktivitelere bu programlarda yer vermeniz sağlıklı olacaktır. Bu konuda çocuklar için keyifli yoga dersleri veren bir kanal var:
Çocuklarınızla beraber dans etmek isterseniz ise, farklı konu ve içeriklerde son derece keyifli, yüksek enerjili bir site önerimiz daha var:
Çocukların eğlenirken empati kurmalarını istemez misiniz? UNICEF Kid Power Up uygulaması ile, çocuklar her hareket ettiklerinde “puan” kazanıp, UNICEF’in iyi beslenemeyen çocuklara yardım etmesi için bir kutu açabiliyorlar. (Kaynak: Teyit Covid-19 bülteni)
“Çocuklar sıkıldığında ve düşünmeye zamanları olduğunda endişeleri ve korkuları artacaktır. Çocuğunuzu meşgul tutmaya çalışın. Yaratıcı farklı oyunlar bularak çocuğunuzla evde kalmayı eğlenceli hale getirin. Özellikle beyin fırtınası yapabileceği düşünce içerikli oyunlar seçmek etkili olacaktır” (2)
Birlikte Oyun Zamanı
imece’nin Nitelikli Eğitim meselesi girişimlerinden biri olan TOYİ, çocukların yaratıcılıklarını ve hayal güçlerini desteklemek için oyun deneyimleri tasarlayan bir sosyal girişim. Bu süreçte Evde Oyun Rehberi hazırlayarak tüm oyunların paylaşıldığı bir kampanyaya başladı.
“Şimdi ailelerin çocuklarıyla evde oyun oynamasına her zamankinden daha çok ihtiyacımız var. Çocuklar evde hareketsiz kalıyor, stresle mücadele ediyor, ekran başında normalden daha fazla zaman geçiriyor. Ebeveynler de bir yandan evden çalışıyor, günlük ev işlerini devam ettiriyor ve çocuklarının evde uzaktan eğitimini koordine ediyor. Biz de ebeveynlerin bu belirsiz zamanda kendilerini yalnız hissetmemeleri ve çocuklarına evde oyun imkanlarını arttırmaları için Türkiye’deki oyuna değer veren ebeveynler ve öğretmenlerle bir araya gelerek Evde Oyun Rehberi’ni hazırlamaya kadar verdik” TOYİ
“Şimdi Evde Oyun Zamanı hareketi, oyun aracılığıyla kolektif bir dayanışma hareketidir. Umuyoruz ki hep birlikte ve tüm evlerde, tüm aile üyeleriyle birlikte, oyun dilinde konuşarak, birbirimizle daha da yakınlaşarak, bu kriz günlerini oyunun birleştirici gücüyle daha kolay atlatabileceğiz.”
Rehberin tamamını incelemek için:
Siz De Şimdi Evde Oyun Zamanı Hareketine Katılın! Bu öyle bir hareket ki çoluk çocuk herkesi harekete geçirecek. Sizler de evde çocuklarınızla oynadığınız oyunlarınızı @playtoyi’yi etiketleyerek paylaşabilirsiniz. Böylece herkes herkesin oyun arkadaşı olabilir. Uzaktan ama yakın arkadaş gibi.
Öğretmenler için Öneriler
Nitelikli Eğitim meselemizin başka girişimlerinden biri olan Mektepp ezberci çocuklar yetiştirmek istemeyen, öğrencilere faydalı olmak için her türlü yolu deneyen öğretmenlerin oluşturduğu dijital bir paylaşım alanı.
“Öğretmenler için, öğretmenler eliyle!”
Mektepp platformu, Türkiye genelinden yüzlerce öğretmenin desteği ile oluşmuş ve büyümeye devam eden bir kitlesel paylaşım platformu olarak bu süreçte başta öğretmenler olmak üzere veliler ve çocuklar için etkinlikler ve süreci değerlendirmek için faydalı öneriler paylaşıyor. #evdenpaylaşıyoruz bültenleri hazırlıyor, örnek birkaç bülten aşağıda yer alıyor. Mail listesine üye olarak bu bültenlere ulaşabilirsiniz.
“Ülkemizde Covid-19 konusunda önlemlerin alındığı bir süreçte öğretmenler olarak uzaktan eğitimi yönetme konusunda birbirimizi motive etmeye ve ilham vermeye ihtiyacımız var. Hepimiz eğitimin kesintiye uğramaması adına neler yapabiliriz diye düşünüyor, dijitalde öğrencilerimizle en verimli şekilde etkileşimi sağlayabilmek için kafa yoruyoruz. Bu dönemde keşfettiklerimizi, ürettiklerimizi paylaşmak ve birbirimize ilham olmak çok kıymetli. Bu süreçte ilham veren etkinlik önerilerini paylaşarak sen de katkı sağlayabilirsin. Haydi hep birlikte #evdenpaylaşıyoruz” Mektepp
İlkokulda görev yapan sınıf öğretmenleri için ClassDojo, ortaokul ve lise gruplarında Google Classroom kullanmayı tercih eden öğretmenlere Canva gibi programlarla afiş, poster gibi tasarımlar yapabileceğini ve Kahoot gibi araçlarla çevrim içi yarışmalar düzenleyebileceklerini de ekleyebiliriz. Öğretmenler için faydalı platformların bir çoğuna yer verilen aşağıdaki Mektepp içeriğine de göz atmanızı tavsiye ederiz.
Çocukların Zihinsel Gelişimleri için; Tüm anlattıklarımıza ek olarak aşağıdaki web siteleri üzerinden eğitim almalarını da destekleyebilirsiniz.
- guvenlicocuk.org.tr afacancocuk.com kulturcocuk.gov.tr atlikarincam.com algodijital.com(kodlama sitesi) code.org(kodlama sitesi) davincikids.tv/tr/ altincocuk.com cocukca.com biltek.tubitak.gov.tr (3)
Mentalup sitesi ise çocuklar için şu Youtube kanallarını öneriyor:
- Barış Özcan — Teknoloji, Tasarım, Sanat
- Mehmet Kanur — Doğa Bilimleri & Hayvanlar
- Kurzgesagt — Bilim
- 5 Dakikada Hallet — Kendin Yap (DIY)
- Backyard Scientist — Bilim
- Olumlu Bak — Genel Kültür
- Sunay Akın — Genel Kültür & Tarih
- Beyinn — Zeka Soruları
Sakin Olun, Her Şey Yoluna Girecek
Yaşadığımız bu sürecin çocukların hayatında ciddi değişimler yarattığının farkındayız ve bu amaçla öneri paylaşımlarımızda bulunduk ancak bu sürecin ne kadar süre daha devam edeceği bilinmediğinden ailelerin ve öğretmenlerin uzun süreli çözümler bulma noktasında birlikte çalışmaya ihtiyaçları var. Özellikle zamanla etkisini ciddi manada göstermeye başlayacak olan arkadaş özlemi gibi durumlar nedeniyle çocukların ruh hallerinde çeşitli üzüntü gibi duyguların yansımaları gözlemlenebilir. Bu nedenle online platformlar üzerinden öğrencilerin bir araya getirilmesi, arkadaş buluşmalarının yapılıp genel sohbet havasında vakit geçirilmesi güzel olacaktır.
Masa başı oyunlarda, boyama gibi çalışmalarda da veliler, çocuğun yanında kendi işlerini yapabilirler ya da çocuğun bir arkadaşı ile online bir yöntemle bir araya gelip karşılıklı aktiviteler yapmaları sağlanabilir. Çocukların beslenme uyku gibi rutinlerine, eğitim ve gelişim durumlarına özen göstermenin yeterli olacağını hatırlatmakta fayda var.
New York Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Selçuk Şirin, ebeveynlere “Çocuğun tüm zamanını doldurmak zorunda değilsiniz” diyerek, önerilerde bulunduğu konuşmasında biraz sakin olun uyarısında bulundu. Şirin, çocukların korona virüsü krizini anlamaya çalıştığı zor bir süreçte dersler noktasında kendilerine baskı uygulanmaması gerektiğinin altını çiziyor. Dünyada 1 milyar insan evlerinde diyen Şirin, “Bizim çocuklar da oturuyor, sizin çocuklar da oturuyor. Dolayısıyla çocuklar aman zamanı dolsun, şu dersi kaçırmasın kaygısı, çocukların virüsle ilgili var olan kaygılarına ek dert olmaktan başka bir işe yaramıyor. Çocuğunuzun bütün zamanlarını doldurmak zorunda değilsiniz. Biraz bırakın çocuğu evde sıkılsın.” diyerek ailelere tavsiyelerde bulundu.
Çözüm Üret
Türkiye’de Eğitimin Öteki Yüzü - Dezavantajlılar
Türkiye’de eğitim sisteminin online hale dönüştürülmesi bazıları için eğitimi “daha uzak” hale getirdi. Özellikle köylerde imece usulü kalemini, kitabını bir araya getirerek eğitim gören çocuklar için şimdi her şey çok daha zor. İnternet erişimi olmayan, evinde kitap bile bulunmayan maddi konular başta olmak üzere pek çok konuda sorunlar yaşayan çocuklar, akranlarının gerisinde kalmaya devam ederken daha ciddi psikolojik sorunlar yaşamaya başlayabilirler. Bunu nasıl çözeceğiz peki?
“Bir de diğer Türkiye var. Evde televizyon var ama bilgisayar yok, bilgisayar var ama internet yok. İnternet var ama kütüphane yok, kaynak yok. Evde bilgisayar yok, çocuk ödevini yapamıyor, internet lazım. Sadece evdeki televizyon kalıyor geriye ve evdeki kaynaklar oluyor. Türkiye’deki evlerin yarısında 20'den az kitap var.” Prof. Dr. Selçuk Şirin
Sağlık ve gıda sektörü başta olmak üzere evden çalışma imkanı olmayan işlerde yer alan ailelerin çocuklarına ne olacak? Okullar kapalı, anaokulları kapalı… Aileleri için sürekli endişelenen bu çocuklar kendilerini eğitime verebilecekler mi? Aileler artan stres ve iş yükü altında çocukları için kaygılanırken artan sorumluluklarının altından nasıl kalkacaklar?
imece olarak ilk destek programımızda Nitelikli Eğitim meselesini işlemiştik, bu mesele Birleşmiş Milletler’in belirlediği 17 Küresel Amaç’tan biri. Kapsayıcı ve eşitlikçi nitelikli eğitimin güvence altına alınması sağlanırken herkes için yaşam boyu öğrenimin desteklenmesi gerekiyor. Bu amaç için çalışan sosyal girişimcileri birinci destek programımıza dahil ederek çözüme giden yolda yanlarında olduk. Toyi, Mektepp, Hayal Gücü Merkezi bu sürecimizi başarıyla tamamlayarak girişimlerine hız kazandıran çalışmalarda bulundular, faaliyet alanlarını genişlettiler.
Öğrenciyi, öğretmeni, aileyi veya dezavantajlı grupta yer alan mülteci çocuklar gibi her kesimden insanı birlikte hareket etmeye, paylaşmaya, oyun oynamaya davet eden ve tüm bunları yaparken de birlikte öğrenme deneyimine katkı sağlayan bu girişimler bizi gelecek için umutlandırıyor.
Sosyal meselelere kapsayıcı, yenilikçi ve sürdürülebilir modeller geliştirilmesini teşvik eden imece sosyal inovasyon platformu olarak tüm dünyanın içinde bulunduğu bu kriz sürecinde gençleri, girişimcileri, eğitim sisteminde çalışanları, aileleri ve sektör temsilcilerini beraber çözüm üretmeye davet ediyoruz.
Önümüzde Nitelikli Eğitim ihtiyacının bu kriz ortamında gün yüzüne çıkan farklı sorunları olduğunun farkındayız. Bu sorunların çözümü için Coronathon, Hack The Crisis gibi online hackathonlarda etkin rol alarak çözüm fikri olanlara destek sunduk. Bunlar gibi çözüme giden her türlü projenin, çalışmanın yanında yer almaya devam edeceğiz.
Teşekkür ederiz!
Kaynakça
- https://www.sozcu.com.tr/2020/gundem/okul-tatilinin-5-hafta-uzatilmasi-yeni-bir-kriz-cikardi-5703082/
- https://medium.com/onemsiyoruz/corona-vir%C3%BCs%C3%BC-covid-19-%C3%A7ocu%C4%9Fumun-psikolojisine-zarar-veremez-f077490c78c2
- https://medium.com/@mvolkanyurtseven/%C3%A7ocuklar-ve-teknoloji-7178b01b7ddf
- https://www.sozcu.com.tr/hayatim/yasam-haberleri/corona-virusu-nedeniyle-hepimiz-evdeyiz-cocuklarimizla-nasil-vakit-gecirmeliyiz/
- https://medium.com/@ogretmenagi/dijital-okuryazarl%C4%B1k-ve-uzaktan-e%C4%9Fitim-dcb4dcc06154
- https://medium.com/onemsiyoruz/%C3%A7ocuklarla-covi%CC%87d-19-ev-tatili-boyunca-nelere-dikkat-etmeliyiz-6fb8822b7b91
- https://www.haberturk.com/koronavirus-gunlerinde-prof-dr-selcuk-sirin-den-ebeveynlere-oneriler-2624889
- https://www.sozcu.com.tr/hayatim/yasam-haberleri/corona-virusu-nedeniyle-hepimiz-evdeyiz-cocuklarimizla-nasil-vakit-gecirmeliyiz/
- www.sivilsayfalar.org
- https://medium.com/onemsiyoruz/corona-vir%C3%BCs%C3%BC-covid-19-%C3%A7ocu%C4%9Fumun-psikolojisine-zarar-veremez-f077490c78c2
Paylaşan: Kasım SEVİNCEK
Yorumlar
Yorum Gönder